TOMASZ STANGRECKI
Tomasz Stangrecki:
1985-1988 Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie (filia w Katowicach),
1988 – 1993 Akademie der Bildenden Kunste w Norymberdze i
Akademie der Bildenden Kunste w Monachium
W ciągu wielu lat pracy zawodowej krystalizują się w życiu zawodowym dwa nurty – jeden nurt to działania twórcze we współpracy i w oparciu o osoby i instytucje.
2000- 2010 współpraca z dramaturgiem i reżyserem Ingmarem Villqistem w charakterze scenografa, asystenta reżysera w spektaklach ; Noc Helvera, Beztlenowce, Oskar i Ruth, Sprawa miasta Ellmit
2005 – Współpraca scenograficzna – jako asystent reżysera w spektaklu operowym Muzeum Histeryczne Mme Eurozy Piotra Szmitke – spektakl zrealizowany w Operze Śląskiej w Bytomiu
2005 – Pełnometrażowy filmHelmucik – drugi scenograf i kierownik produkcji
2010 – Pełnometrażowy film „Ewa” – drugi scenograf i kierownik produkcji którym dodatkowo debiut aktorski
2011 – Współpraca z operatorem Adamem Sikorą – zdjęcia próbne do filmu Młyn i Krzyż Lecha Majewskiego
2021 – członek ZPAP
2021 – członek Rady Programowej w Stowarzyszeniu Twórców Form Złotniczych
2023 – członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników
Drugi nurt to nurt to indywidualna praca twórcza w dziedzinie rzeźby, rysunku, malarstwa, projektowania przestrzennego, użytkowego i reklamowego a także tworzenie artystycznej biżuterii. Obecnie głównym kierunkiem poszukiwań twórczych jest praca ze srebrem i materiałami szlachetnymi tworzenie dzieł sztuki – mikrorzeźb, trójwymiarowych płaskorzeźbionych form podporządkowanych funkcji – nawiązujących do archetypów i antropologicznych symboli z historii kultury. Fascynacja bursztynem i jego wykorzystaniem w pracy twórczej.
2002-2004 Wspólna z Andrzejem Urbanowiczem Galeria Sztuki w Katowicach – Hotel Warszawa
2005 – Autorska wystawa biżuterii artystycznej w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu
2019 – 2021 – Inne światy – autorska wystawa rzeźby i biżuterii srebrnej pokazywana w Sopocie , Krakowie , Warszawie.
2021 – 2022 Udział w konkursie Amberif Design AWARD i targach Amberiff
2022 – Udział w konkursie DOTYK i pokonkursowej wystawie prac w ramach Legnickiego Festiwalu SREBRO
2022 – Wystawa LOOK AT … w ramach Legnickiego Festiwalu SREBRO
2022 – TRENDBOOK 2022 – publikacja prac oraz wystawa w Muzeum Bursztynu w Gdańsku
2022 – Pokazy mody i biżuterii z Bursztynem – wspólnie z Joanną Weyną PUDU i Dorotą Cenecką – Gin Atelier
2022 – Wystawa „w BURSZTYNOWYM KADRZE” – prezentowana w Międzyzdrojach w ramach Festiwalu Gwiazd
2022 – Milano Jewelry Week – wystawa w ramach scenariusza „WODA-POWIETRZE-OGIEŃ -ZIEMIA”
2023 – Wystawa „BURSZTYN – SKARB POLSKI powered by Gdańsk” – Kraków – Muzeum Przyrodnicze
2023 – INHORGENTA Monachium – wystawca STFZ
2023 – Udział w konkursie Amberif Design AWARD i wystawa STFZ na targach Amberiff
2023 – Wystawa w gmachu Senatu
2023 – Wystawa W BURSZTYNOWYM KADRZE w Zamku w Krokowej
2023 – Wystawa Bursztyn Bałtycki Rzemiosło i Sztuka w Ratuszu w Pucku
2023 – Wystawa “Bursztyn Bałtycki – w poszukiwaniu formy” Mielno – Chłopy
2023 – Bursztyn Bałtycki Skarb Zatoki Gdańskiej – Wystawa Międzynarodowe Targi Poznańskie
2023 – KuKuNa Atelier Wuppertal ( Niemcy )
2024 – Targi Inhorgenta w Monachium – Jubileuszowe 50 edycja wystawa W BURSZTYNOWYM KADRZE
2024 – AMBERIF Gdańsk wystawa STFZ – W BURSZTYNOWYM KADRZE
2024 – Wystawa w Muzeum Narodowym w Tianjin (Chiny)
2024 – Puck
2024 – Łeba – W BURSZTYNOWYM KADRZE
2024 – Muzeum w Jarosławcu
2024 – Sheraton SOPOT AMBER i INNE SWIATY – wystawa indywidualna Sheraton Sopot Hotel i Bator Art Gallery
Biżuteria Tomasza Stangreckiego – Nie nasuwa skojarzeń stricte wyłącznie z biżuterią – w przyjętym potocznie tego słowa znaczeniu – wygładzonych, połyskujących ozdób . Bardziej adekwatnie może być nazywana antybiżuterią, czy kameralnym rzeźbami o funkcji biżuterii o brutalistycznych surowych formach.
Poszukiwania twórcze odbywają się w zakresie FORMY – lub jej braku (inspiracja sztuką Henry Moore – forma jest też tam gdzie pozornie jej nie ma), PRZESTRZENI, ARCHITEKTURY, FAKTURY – lub jej braku…
Artysta pozwala sobie już na szukanie i wybór PRZYPADKU w sztuce (nie przypadkowości). Każda praca jest jednorazowa, niepowtarzalna, wyjątkowa i zarówno dla Twórcy jak i dla Odbiorcy stanowi swoisty AMULET osobisty.
Inspiracje i fascynacje – biomorficzne kształty, architektura moderny i Bauhaus, sztuka prehistoryczna – stąd wrażenie jakby obiekty były artefaktami pozyskanymi z wykopalisk archeologicznych z typowymi dla nich zmacerowaniami, czy nawiązywały do rycin naskalnych Altamiry czy Lascaux.
Więcej FB Stangrecki Sztuka
INSTA Stangrecki_sztuka